Kerstgezeik & Nieuwjaarsgezever

Geplaatst: 20 december 2015 in Time waits for no one, Uncategorized
Tags:,

Het is weer de tijd van het jaar dat zo ongeveer iedereen begint over Kerst, de Kerstdagen en Oud en Nieuw.

Het valt me op dat de meerderheid van wat ik lees op Twitter of Facebook niet positief is. Het lijkt erop dat veel mensen opzien tegen de confrontatie met zichzelf, hun familie en/of hun vooruitzichten, dus ik lees en hoor veel gezeik en geklaag over die vreselijk vervelende Kerstdagen met verplicht bezoek aan ouders/broers/zusters/kinderen/ kerstmissen, te verwachten confrontaties met exen bij kinderen, een extra dag vrij om naar Ikea of de meubelboulevard te moeten en geen geld om op wintersport te gaan, dus vluchten kan ook niet meer!

Natuurlijk ook veel voornemens om veel te vreten en nog meer te zuipen zodat ze een excuus hebben om minstens een dag in hun bed te blijven liggen.

Willen we wel of geen kerstboom en moet het dan een echte worden of een namaak.Β Als het een echte is, zit je nog maanden met dennennaalden in het huis, het kleed en de vloerbedekking. Maar als het een nepperd is mis je de geur van verse dennennaalden en dat kreng neemt de rest van het jaar zoveel plek in.

En dan heb ik het nog niet gehad over het kerstdiner. Bij wie: zijn ouders, jouw ouders, bij ons?! En wie moeten we uitnodigen en wat gaan we eten en wie moet dat allemaal koken en voorbereiden en dan sta ik dagen in de keuken en jij loopt mooi weer te spelen en ik moet altijd alles alleen doen en die kutkinderen heb ik ook niks aan en die patserige vrienden van je weten de hele avond alleen maar alles af te zeiken en alles op te zuipen en, en, en….

Oh wacht, zou ik bijna de horde van allenige vrouwen en mannen vergeten die heel erg zielig alleen thuiszitten met een plaidje over zich heen, een fles wijn of echte drank naast zich plus een zak chips en een kant en klare maaltijd die 5 minuten in de magnetron moet en, als ze nog niet helemaal depri zijn, een stukje brie of andere zweetvoetenkaas met een droog toastje…

En wat denk je van oudejaarsavond! Zelfde gezeik, maar dan een week later! Aangevuld met gezever over weer een verloren jaar, weer een jaar dichter bij de dood, weer geen carrière op gang gebracht of promotie gemaakt, weer geen nieuw huis/auto/vriendin/vriend/maitresse/toyboy.

Wel 5 kilo erbij, plus 5 rimpels, minstens 1 vetrol en katers na 3 glazen drank in plaats van na 3 flessen, de aow weer 3 maanden verlengd, dus je moet nog langer werken en het pensioen verder verlaagd dus je moet na je aow-gerechtigde leeftijd blijven werken!

Kortom: Life is a Bitch and then You Die, Motherfucker!

Het valt allemaal niet mee he, stumpers?

Nou, dat gaat nogal. Maar het is maar net hoe je er zelf instaat. Het zou volgens mij al een heel stuk gemakkelijker worden als iedereen een beetje eerlijker tegenover zichzelf en anderen zou zijn. Durf eens gewoon nee te zeggen als je ergens absoluut geen zin in hebt. Of ga in onderhandeling over de voorwaaarden waaronder je bereid bent om iets te doen. Het leven is toch een kwestie van geven en nemen? Doe dat dan en schei uit met dat jaarlijks terugkerende gezeik! Of zwelg je daar soms in? Dat kan natuurlijk ook, maar val mij daar niet mee lastig. Ook als je alleen bent kun je deze dagen op een leuke manier doorkomen, mits je de bereidheid en de moed hebt om jezelf een schop onder je lamlendige reet te geven. Ben je alleen en heb je daar last van? Bel een vriend/vriendin/familielid en vraag of je welkom bent. je staat er verbaasd van te kijken hoe vaak je “ja, gezellig” hoort. Zie je op tegen het nieuwe jaar? Maak een lijstje van de dingen die je in het nieuwe jaar zou willen doen. een soort bucketlist voor 2016. Je staat te kijken van de hoeveelheid dingen/activiteiten je wilt/gaat bezoeken en die je leven leuk gaan maken.

Mijn lijstje is al best gevuld en er komt nog veel bij. De verjaardagen van m’n kinderen, kleinkinderen en een paar vrienden. Concerten en festivals die ik wil bezoeken met m’n jongste zoon en met vrienden. Ik kan me daar nu al zo enorm op verheugen dat ik alleen daardoor al in een goed humeur kom.

En de kerstdagen? Die gaan ook leuk worden.

Ik ga kerstavond, na m’n werk, naar de moeder van m’n kinderen om samen met haar, de kinderen en onze kleinkinderen gezellig feest te vieren met hapjes, kalkoenbouten, drank en wijn en cadeautjes en zo. Ik kan namelijk goed opschieten met m’n ex. Heeft tijd gekost, jazeker, maar het is het waard geweest om in te investeren. Net als met m’n eerste ex trouwens, die ik komend jaar ook wel weer zal zien omdat ze met haar vriend in m’n woonplaats komt wonen.

Of ik de beide Kerstdagen nog mensen op bezoek krijg weet ik nog niet. er staat niks gepland. M’n bonuszoon blijft met z’n lief in het noorden, m’n bonusdochter zal vermoedelijk in het zuiden blijven om kerst te vieren met haar vriendinnen en haar vriendje. Maar ook al komt er niemand, ik vermaak me kostelijk. Ik heb lekker eten in huis. M’n 2 favoriete groenten (witlof en spruitjes), heerlijke aardappeltjes en een serieuze varkensrollade van een slager uit het noorden. Da’s wel een belangrijk iets, want die weten tenminste hoe je een rollade moet kruiden. Ik heb een paar mooie playlists om te luisteren en niet te vergeten m’n platen, want er gaat niks boven vinyl. Ik heb een stapel boeken liggen en muzikale jaaroverzichten.

Heel misschien heb ik tegen die tijd gehoord dat m’n 0-uren contract wordt omgezet in een normale arbeidsovereenkomst, maar de kans dat ik toch weer een nieuw 0-uren contract krijg is groter, want het kan nl. nog. Maar weet je wat het is? het interesseert me eigenlijk geen fuck. Ik vermaak me wel en ik kom er wel. Ik realiseer me dat mijn verleden een stuk groter is dan m’n toekomst en ik ben van plan om te genieten van de toekomst die ik nog heb.

Ik wens jullie allemaal alle goeds.

reacties
  1. Rockcoco4 schreef:

    Mooi! Spijker op zijn kop

    Liked by 1 persoon

  2. von Bloghausen schreef:

    Maar ga je nog iets leuks doen, Bert?

    Liked by 1 persoon

  3. Zakina schreef:

    Ik breng oud en nieuw het liefste alleen door, maar voor mijn zoon wil ik het wel anders doen. Kerst vind ik lekker doen waar we zin in hebben. Voorheen gingen we bioscoop, uit eten, schaatsbaan op de Grote Markt, maar die laatste is er dit jaar niet en C wil niet uit eten. Dus ik ga even bedenken wat we dan gaan doen. In ieder geval lekker knus kerstfilms kijken en spelletjes spelen aan tafel en gewoon lekkere dingen halen πŸ˜›

    Liked by 1 persoon

  4. Wilma schreef:

    What you see is what you get. Shine and they shine back to you.
    En zo moet het zijn. Stop met klagen, zeuren, vervelend zijn voor jezelf en voor anderen. Het kost allemaal nadelige energie. Zet het maar om in het vertellen van een goeie mop.

    Mooi geschreven neefje…
    Tante is weer trots op jou!!!πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

