Hedonisten zijn we allemaal.

Geplaatst: 7 februari 2014 in Uncategorized

 

 

Hedonisme

Ik werd enige tijd geleden een hedonist genoemd door een familielid van me die, net als ik, niet zo bar veel overeenkomsten heeft met de rest van de familie en hoofdzakelijk z’n eigen gang gaat, ook weer net als ik.

Ik moest daar in eerste instantie een beetje om lachen omdat ik mezelf nog nooit had gezien als hedonist, maar toen ik er een paar dagen over had nagedacht (iets dat ik altijd doe wanneer een opmerking iets bij me triggert), realiseerde ik me dat er eigenlijk wel een kern van waarheid zit in z’n uitspraak.

het hedonisme

theorie, levenshouding die genot ziet als het hoogste levensdoel.

 

Zuiver hedonisme stelt geestelijk genot boven alles, zoals kunst en vriendschap,

terwijl plat hedonisme streeft naar directe vervulling van lichamelijk genot.`

Als je leest wat de korte omschrijving van hedonisme is, denk ik dat iedereen in mindere of meerdere mate een hedonist is, dus dat geldt ook voor mij. Want laten we eerlijk zijn mensen, we willen allemaal genot. Of het nou geestelijk is, door te genieten van een boek, een concert of festival, kunst en film, of plat (what’s in a word), door te genieten van sex, eten, drank, snoep of wat je directe behoefte dan ook bevredigt….

Ik ben klaarblijkelijk een hedonist in beide betekenissen, want ik hou van beide vormen en kan dan ook genieten van alle vormen van hedonisme die ik hier heb opgeschreven.

Waar ik tegenaan hik is de aanname dat hedonisme in de perceptie van de meeste mensen inhoudt, dat dit het enige is waar je dan mee bezig bent, alsof er niets anders bestaat. En dat is natuurlijk onzin.

Oh, ik weet donders goed dat er mensen bestaan die alleen nog maar willen genieten, zonder ook maar in het minst rekening te houden met anderen. Die altijd kiezen voor het eigen genot, vaak ten koste van anderen.

In mijn optiek ben je dan geen hedonist, maar een egoist, misschien zelfs een narcist, en in ieder geval iemand waar ik niet mee wens om te gaan.

Ik vind dat iedereen, dus ik ook, het recht heeft om met volle teugen te genieten van het leven en van alles wat het leven te bieden heeft, maar tegelijkertijd vind ik ook dat dit nooit ten koste mag gaan van de aandacht die een ander uit je kring nodig heeft of verdient. Of het nou familie is, vrienden of zelfs je buren.

Wees dus gerust een hedonist, maar blijf wel betrokken.

 

 

reacties
  1. Wilma van den Bergh schreef:

    Zo is dat! Geniet van al het mooie dat op je pad komt. Er zijn velen die dat niet zien omdat ze te druk zijn zich te bemoeien met anderen. Betrokkenheid heet dan bemoeizucht.
    Leven en laten leven is mijn motto. Ik voel mij daar prima bij!

    Big hug for you!!!!
    Tante. 😉

    Like

  2. bertruisch schreef:

    Thnx auntie, ik denk er net zo over. 🙂

    Like

  3. -vera- schreef:

    Andere woorden kunnen ook zijn: respect voor… en gunnen aan….

    …..anderen en jezelf!

    Goed bezig, Bert.

    Liefs!

    Like

  4. bertruisch schreef:

    Klopt helemaal Vera!

    Like

Geef een reactie

