Time also flies when you’re…..

Geplaatst: 17 december 2013 in Uncategorized

Terwijl ik bezig was met de grote Kerst-schoonmaakbeurt van m’n huis gingen, getriggerd door de muziek waar ik naar luisterde, m’n gedachten met me op de loop naar de liefdes die een rol speelden en, in meerdere of mindere mate, nog steeds spelen in m’n leven.

Het zijn er niet zoveel, ik ben niet zo’n womanizer en over het algemeen tamelijk verlegen en rustig in het bijzijn van vrouwen en dat vinden de meesten niet zo spannend, laat staan aantrekkelijk. Natuurlijk heb ik met de nodige meiden een soort van verkering gehad, zeker in de tijd dat ik diskjockey was (en niet onverdienstelijk, al zeg ik het zelf) maar dat had meer te maken met imagebuilding dan met mij. Diskjockey Bert was iemand anders dan man (jongen) Bert, maar dat is voor een volgende keer.

Uit die tijd stamt ook m’n eerste serieuze relatie met M, een ontzettend leuke, roodharige meid waar ik in totaal 8 jaar mee ben geweest. Netjes volgens de regels verkering, verloofd en getrouwd geweest en uiteindelijk, na een slecht laatste jaar waarvan ik de schuld hoofdzakelijk bij mezelf heb gezocht en gevonden, gescheiden. Ontzettend lang uit het oog verloren tot ik een aantal jaren geleden op een tamelijk obscure netwerksite opeens een berichtje kreeg van haar, we wat begonnen te mailen en besloten om koffie te drinken bij haar thuis. We hebben gepraat over onze tijd samen om tot de ontdekking te komen dat we allebei onze eigen perceptie hadden over die tijd, we hebben gepraat over de jaren tussen onze tijd samen en het moment dat we elkaar weer terug zagen om tot de ontdekking te komen dat het leven ons allebei behoorlijk geraakt heeft en ons gemaakt heeft tot wat we zijn: sterke mensen die niet bij de pakken neerzitten, soms klappen krijgen en toch weer opstaan om door te gaan. We zijn, althans dat vind ik, vrienden en het doet me goed om te weten dat het goed met haar gaat. Simpelweg omdat ze het verdient en omdat ik haar alle goeds gun.

De eerste Kerstdag na onze scheiding zat ik in m’n eentje thuis en maakte een kerstmaaltijd die me deed denken aan kerst in m’n ouderlijk huis: rollade, witlof met een sausje en aardappelen…..

Na M kwam G, de moeder van m’n kinderen. Ik leerde haar kennen door een contactadvertentie die ik had gelezen, uitgeknipt en minstens een maand had laten liggen voordat ik een brief schreef naar het antwoordnummer van de krant. Ja ja kinderen, zo ging dat vroeger; met pen en papier, in een envelop met een postzegel erop. Ze had een zoontje van bijna 2. We woonden binnen 6 weken samen! Iedereen, ouders incluis, verklaarde ons voor gek en ze hadden natuurlijk volkomen gelijk, maar we waren verliefd op elkaar. En tegen de verwachting in van bijna iedereen zijn we uiteindelijk bijna 25 jaar bij elkaar geweest. Ook met haar kan ik prima overweg, na de aanvankelijke shit waar je tegenop loopt wanneer je gaat scheiden. Ik ben daar blij mee, want het feit dat ze de moeder van m’n kinderen is, betekent dat we elkaar met grote regelmaat tegenkomen bij verjaardagen van kinderen en kleinkinderen en dat loopt altijd prima.

De eerste Kerstdag na onze scheiding zat ik in m’n eentje thuis in m’n nieuwe appartement en maakte een kerstmaaltijd die me deed denken aan betere tijden: rollade, witlof met een sausje en aardappelen…..

Na G kwam R, die ik had leren kennen via een datingsite waar ze mij een berichtje had gestuurd. Je merkt het, ik ging met m’n tijd mee….Ik viel als een blok voor haar! Niet tijdens de mailperiode van een paar maanden, maar op ons eerste afspraakje op Koninginnedag 2006. We zouden wat gaan drinken in de stad en ze haalde me op. Uiteindelijk duurde het uren voor we in de stad waren, want we begonnen te praten en de tijd vloog voorbij. Toevallig of niet kwamen we haar 2 kinderen ook nog tegen en die wisten zich dat de volgende dag nog te herinneren ook, tot m’n verbazing. Boy, hebben die twee me het leven lastig gemaakt, het eerste jaar. Ik had wat te bewijzen aan hen en dat is wel gelukt, want ik heb nog steeds een prima relatie met ze. Long story short, R en ik waren stapelgek op elkaar, gingen samenwonen in het huis dat ze had gekocht net voordat we elkaar leerden kennen en waar ik nog steeds woon en hadden grote plannen voor onze toekomst. Ik had gezworen dat ik het nooit weer zou doen, maar op het feest dat we hielden toen ze 50 jaar werd heb ik haar gevraagd om met me te trouwen en ze zei ja. In de periode daarna gingen we plannen maken, je kent het wel….Nog geen jaar later was ze dood. Dat is nu ruim 4 jaar geleden en ik mis haar nog elke dag, al is de pijn minder geworden en m’n herinneringen zachter.

Dit jaar wordt m’n vijfde kerst zonder haar. Het wordt de eerste kerst dat ik me er echt van bewust ben. Ik vier het niet.

Eerste Kerstdag eet ik rollade, witlof met een sausje en aardappelen. Ik drink er een glas rode wijn bij en neem bij m’n after dinner espresso een glas uit de speciale fles whisky die ik van haar kreeg en die alleen met kerst tevoorschijn gehaald wordt uit z’n kistje.

Fijne dagen, allemaal. Geniet van wat je hebt.

 

reacties
  1. Marjanne schreef:

    Bert, deze komt binnen! Wat heb je dit mooi en met een diep gevoel weten neer te zetten. Dankjewel voor de lieve woorden ………. Ik wens je meer dan het beste toe, gewoon omdat JIIJ dit verdient! Laat het dit jaar niet alleen een sausje van goede herinneringen, maar vooral een sausje van een mooi toekomstperspectief zijn.
    Dikke kus M…….

    Like

  2. -vera- schreef:

    Lieve Bert, wat moooooi! In tranen lees ik het keer op keer. Ik vloek nooit maar zou het soms wel willen doen; nu bijvoorbeeld. Alle liefs!

    Like

  3. wilma schreef:

    Mooi Bert…..
    Blue bitter sweet…

    Knuffel
    en ja we moeten genieten en waarderen wat we hebben het kan zomaar voorbij zijn.

    Like

  4. Ellen schreef:

    Lieve Bert, wat heb je dit prachtig geschreven. Ik mis R. Ook nog iedere dag. De leegte die zij achter liet is ook niet te beschrijven, jij hebt het prachtig verwoord. Lieve Bert ik wens je een heel mooi leven toe. Ellen.

    Like

Geef een reactie

